Published by Linnea on 20/06/2015

Sökmotoroptimering – så gör man

“Varför syns jag inte bättre på Google eller de andra sökmotorerna?” är något många webbplatsägare har frågat sig många gånger. Svaret är nästan alltid att de inte har jobbat med sökmotoroptimering. När man köper en ny webbplats så är iallafall oftast själva plattformen gjort för sökmotoroptimering men inte den är så att säga inte implementerad. Bara för att man har h1:or redo för använding så betyder det egentligen ingenting utan sökorden och sökfraserna man vill jobba med måste vara på rätt ställe.

 

Vad SEO (Search Engine Optimization) är att man vill få så bra resultat på Google och de andra sökmotorerna som möjligt. Och inte bara bra resultat utan även gärna topp 3 resultat eftersom att det är där all trafik ligger. Det finns en del enkla saker man kan göra själv för att komma igång med sökmotoroptimering och det allra första steget är att bestämma sig för vilka sökord man ska jobba med. Titta i Google Keyword Planner för  att få förslag och titta på hur stor sökvolymen är där. En bra tumregel är att inte välja sökord som har mer än några hundra sökningar eftersom att konkurrensen antagligen kommer att vara för hög. Kanske även några hundra kan vara för mycket. Det finns andra sätt att ta reda på hur hög konkurrensen är för ett visst sökord men det är lite överkurs.

Välj helst två sökord eller mer så att det blir en sökfras och sökmotoroptimera 2-3 sökord per undersida. Så att om en undersida handlar om redovisning så kan du sökmotoroptimeria för sökorden redovisning stockholm, redovisningskonsult stockholm och redovisningsbyrå stockholm medans du på nästa undersida kör på sökord som bokföring stockholm osv.

Sen vill du se till att sökorden finns i titel, h1, url och i texten. Allt annat är mindre viktigt på själva undersidan. Vad du mer kan göra på hela sidan är att se till att länka ut till akutoritetssidor och även kolla så att den interna länkstrukturen är rätt och titta på hur många

Det största delen av sökmotoroptimering handlar om att få länkar till din hemsida. Detta kan vara lite klurigt och är ofta därför man anlitar ett företag som gör det. Men du kan fråga vänner och bekanta som har bloggar och liknande och se om de kan länka till dig. Man kan också få länkar från leverantörer eller liknande. Jag rekommenderar inte att du använder dig av länkkataloger och så, det ger ändå inget resultat.
Hoppas att jag har lett dig en bit på vägen inom sökmotoroptimering och önskar dig ett stort lycka till att synas på världens största och bästa marknadskanal!