Published by Linnea on 25/06/2015

Gör kontanthanteringen lite enklare

När man driver ett företag, oavsett hur stort eller litet det är, tillkommer i princip alltid någon form av kontanthantering. Det är inte alltid det enklaste att ta hand om så att det blir korrekt till punkt och pricka. Men det finns vissa hjälpmedel som du kan investera i som gör företagets kontanthantering lite lättare.

142-kontanthantering-kassaAtt ha hand om kontanter i ett företag kan ge vem som helst huvudbry och gråa hår. Pengarna ska räknas och för att spara både tid och pengar kan det vara en vettig idé att faktiskt ta sig i kragen och investera i professionell utrustning som underlättar just den här biten. Då får du också tid över till annat vilket kan vara nog så värdefullt i dag.

Det finns faktiskt lite olika produkter du kan använda när det gäller både sedel- och mynthantering. Du får så klart också kvalitetsgaranti och du kan räkna med att din kontanthantering blir både korrekt och mer effektiv än tidigare.

Följande hjälpmedel från e-safe underlättar arbetet med kontanter:

Om kontanthantering

Så vad innebär de olika utrustningarna för din del? Till att börja med kan du använda dig av en sedeldetektor som faktiskt är en essentiell del när det gäller kontanthantering. Med hjälp av en sedeldetektor är du bättre skyddad mot att få in en eller flera sedlar som är förfalskade. Det finns lite olika sedeldetektorer att välja mellan med lite olika funktioner. För att en sedeldetektor ska kunna avgöra huruvida en sedel är äkta eller falsk använde den sig av IR-detektion. Alltså lyser maskinen ett infrarött ljus på sedeln.

Vidare finns det också sedelräknade som helt enkelt räknar dina sedlar på ett effektivt sätt. Dessutom kan du räkna med att den räknar rätt så att siffrorna också bli korrekta. Med en sedelräknare på plats kan du kanske till och med tycka att det blir roligt att räkna pengarna om du jämför med hur det skulle vara om du själv var tvungen att sätta dig ner och räkna pengarna om och om igen för att vara på den säkra sidan att allting stämmer överens.

I dag finns det sedelräknare av hög kvalitet och beroende på hur mycket du lägger på en modell avgörs bland annat hastigheten för hur snabbt den räknar sedlarna. Vissa kan räkna upp till 1800 sedlar på en minut och det kan man säkert säga att du inte gör om själv. En del sedelräknare upptäcker till och med falska sedlar likt en sedeldetektor.

Vidare finns det också en sedelvåg som du kan använda dig av. Inte sällan hanterar denna maskin både sedlar och mynt. Den här maskinen räknar helt enkelt summan efter hur mycket sedlarna och mynten väger. Även dessa vågar finns i olika modeller och prisklasser beroende på hur dina behov ser ut och hur mycket du har planerat att den ska få kosta.

Det finns också någonting som kallas för kassalåda och är en viktig del i försäljningsbranschen. Tänk på att välja en kassalåda som du kan förankra i bordet och att den är tillverkad i slagtåligt material och är försedd med ett ordentligt lås av hög kvalitet. En annan tänkvärd sak är att kassalådan gärna får ha en vettig planering så att du kan hantera dina kontanter på bästa möjliga sätt via din kassalåda.

Granskning sker

Som bekant så finns det minst sagt en hel del olika lagar och regler som rör företag och deras kontanthantering för att allt ska gå rätt och riktigt till. Skatteverket granskar kontantbranscher för att på så sätt kunna kontrollera huruvida företagen redovisar siffrorna korrekt och att de betalar rätt skatt för samtliga av sina intäkter i företaget.

Skatteverkets granskning av kontantbranscher gäller alla de företag i Sverige som ger kunderna möjlighet att betala antingen via kort eller med kontanter. I huvudsak brukar granskningen fokusera på det som kallas för ”intäktskontroll” och hur kassaregistret används. Detta är som sagt till för att Skatteverket ska kunna se om företagen sköter sin redovisning och verkligen betalar korrekt skatt för alla de intäkter som rör företaget.

Varför granskas då kontanthanteringen? Anledningen är för att en ny lag trädde i kraft den 1:a januari 2010 som innebär att det finns krav på kassaregister. Sedan den 1:a januari 2014 gäller detta också torg- och marknadshandeln. Med andra ord ska de som har ett företag där kunderna kan betala antingen kontant eller med sitt kontokort ha certifierade kassaregister och det är dessa som Skatteverket ska granska.

Det kan också hända att Skatteverket genomför granskningar på grund av olika händelser så som om de till exempel skulle höra från någon eller några i allmänheten eller om personer som har en viss insyn i företaget hör av sig. Dessa tips är väldigt viktiga för Skatteverkets kontroller som genomförs.

Som du säkert redan vet om du har ett företag är det inte alltid en dans på rosor att få rätt på allting. Och det gäller kanske i synnerhet ekonomin och just kontanthanteringen. Det finns väldigt många lagar och regler att förhålla sig till och om det nu finns nyttiga hjälpmedel som kan göra vardagen lite enklare och mer effektiv är det inte fel att investera i ovanstående utrustning.

Men som vanligt lönar det sig alltid att sköta sina siffror efter de regler som finns uppsatta. Skulle Skatteverket få nys om att det inte går rätt till kommer du snart att ångra att du inte hade rent mjöl i påsen. Du vill knappast vara med om en utredning där det kommer fram att du har fifflat med att betala skatt och liknande. Då lär det inte bli särskilt lätt för dig att fortsätta din verksamhet utan att ständigt finnas under Skatteverkets lupp. Dessutom kan du till och med bli dömd eftersom du brutit mot lagen genom att inte sköta företagets ekonomi som lagen har bestämt.

#kontanthantering